Дигиталната
Лупа в Националния Исторически Музей. Демонстрация на дигиталната лупа в зала 2 на НИМ, Digital
Spaces Living Lab
За разработката.
Лупата е разработена като
предложение към специалистите в областта на културното наследство
подтикващо ги да мислят за нови решения за техните музеи. В случая
лупата е метафора, която поставя посетителя в ролята на откривател и
изследовател. Устройството използва технологията за добавена
реалност (AR) и по този начин наслагва
върху реалната сцена от заобикалящата среда допълнителни образи и
информация за експонатите в музея. В оригиналния вариант на лупата
тестван в Allard Pierson Museum в Амстердам, съдържанието е
обогатено с анимация и 3D модели. Освен
това то работи и като истинска лупа като позволява на потребителя
да разгледа повече детайли.
Устройството се базира на смарт телефон с инсталиран софтуер за
добавена реалност и специално направено приложение съдържащо
необходимите за работата му данни.
За
AR
визуализация се използват камерата на смартфона и набор от физически маркери,
поставени в реална среда. За маркери се използват експонати от
експозицията.
Заснетото от камерата видео се предава на AR софтуера, който
наслагва виртуалните контури на паметниците (експонати). При
съвпадение между контур и експонат, софтуерът извежда на екрана
информация за него.
Предимства
на такова решение:
Лесно за
употреба. Кинестетична интеракция караща потребителя да извършва
нетрадиционни движения . Формата на лупа. Това, че устройството
имитира лупа допринася за ергономичността и простота на употребата
му, връзка с историята както и чувството за откривателство у
потребителя.
Недостатъци:
Най-голям
недостатък е качеството на съдържание. Не е достатъчна като
количество, не е разнообразно като начин на представяне (анимация,
видео, 3D модели).
Това обяснява слабия образователен ефект от приложението въпреки
много доброто му приемане от потребителите (тестовете са правени с
ученици от начален курс). Проблемът е че елемента на забавление, който приложението
внася измества интереса на потребителите от истинския обект.
Проекта е
инициатива на meSch team at
Waag Society и eCultValue